Tuesday 19 May 2009

LEADERSHIP....



Buat sahabat-sahabatku yang bakal diangkat menjadi pemimpin. Sedikit perkongsian untuk dihayati bersama.

Pemimpin, pada setiap sudut hanyalah "manusia biasa". Ada yang tinggi dan rendah, berjaya dan gagal. Nilai tambah pada diri kita ialah karisma yang menghasilkan kepimpinan yang berkesan dan sesiapa yang menguasainya pasti dihormati oleh pengikutnya.

Tiada beza antara kita semua. Pemimpin dan pengikut masing-masing punyai kuasa. Pemimpin tanpa pengikut ibarat kereta yang tidak beroda. Meskipun kereta tersebut memiliki kelengkapan yang serba canggih, tetapi tanpa roda ia tidak mampu untuk membawa kita ke mana-mana.

Apabila keperluan untuk menghormati kesemua pengikutnya difahami, seseorang pemimpin tersebut pasti akan mengambil kira kesemua pendapat ahlinya sebelum membuat sesuatu keputusan.

Ia dinamakan "pola demokrasi". Pola ini wajib dikuasi oleh setiap pemimpin yang berkeinginan untuk membina sebuah pasukan yang hebat dan mantap.

Setiap orang bebas memberi pendapat, meskipun pandangan tersebut tidak semuanya bernilai. Tidak bernilai untuk masa sekarang, tetapi mungkin berharga untuk dijadikan rujukan pada masa yang akan datang.

Buat akhirnya, jadilah pemimpin yang berkarismatik.

PEMIMPIN DAN PENGIKUT YANG MAGNETIK..
\

3 Mei setiap tahun. Tarikh yang pasti diingati oleh sesiapa yang menghargainya. Perginya insan hebat dikenang selamanya. Hari ini ( 3 Mei ) adalah tarikh pemergian salah seorang tokoh hebat pemimpin dunia Islam, Sultan Muhammad al-Fatih.

Jika kita tinjau semula rentetan sejarah hidup beliau, pasti kita akan merasa kagum dengan kehebatan dan kebijaksananaan Sultan Muhammad al-Fatih bersama tentera-tenteranya. Dalam usianya baru 19 tahun, beliau telah mentadbir sebuah kerajaan !

Kejayaan mereka menawan Kota Constantinople ( sekarang dikenali sebagai Kota Istanbul ), yang mana kota tersebut sudah lama cuba ditawan oleh pemimpin-pemimpin dan tentera-tentera Islam yang lain semenjak 800 tahun sebelum itu lagi, sudah pasti diingati selama-lamanya.

Jika dinilai dengan teliti pada zaman yang belum moden seperti itu, strategi peperangan mereka diakui sebagai antara taktik peperangan (warfare strategy) yang terbaik di dunia oleh para sejarawan Barat sendiri.

Apakah keistimewaan Kota Constantinople ini sehingga mereka berlumba-lumba untuk mendapatkannya?

"Constantinople itu pasti akan dibebaskan. Sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin ( penawanan )nya dan sebaik-baik tentera adalah tentera ( yang menawan )nya" [ HR Imam Ahmad al-Musnad 14:331 #18859 ]

0 comments: